Megmutatjuk, hogyan kezdd el. A helyes ütőfogás mindenképp az első legyen, amit begyakorolsz! Nnagyon fontos technika a labda helyes megütése. A tiszta kontra ahhoz szükséges, hogy a későbbi labdaérintéseknél már képes legyél érteni és értelmezni, hogyan keletkezik a pörgetés, a nyesés, a dropp, azaz a többi alaptechnikát is pontosan elsajátíthasd. És persze mindez a megfelelő lábmunka nélkül még kevés. De játszani így is jó!
A helyes ütőfogás
Számos ütőfogás közül Egyesületünk a 'Klampár-fogást' javasolja.
- Lehetővé teszi, hogy az ütő mindkét oldalával játszunk
- Az ütő a kar meghosszabbítása
- Mintha egy pisztolyt fognánk valakire
- Az ütő lapjának szegélye az alkar peremének meghosszabbítása.
- Az ütőt az éléhez minél közelebb fogjuk
- Az ütőfogás laza, de ütés közben nem engedjük elfordulni a kézben
- A nagyujj és a mutatóujj párhuzamosan fekszik az ütfelület alsó peremén, a nagyujj a tenyeres-, a mutatóujj a fonák oldalon.
- Az ütő éle a tenyérbe illesztésnél mutatóujj és a hüvelykujj közötti lágy rész középen is támaszkodik
Néhány videó erről:
A helyes alapállás és mozgás
Az asztal közelében játszó támadó játékosok alapállása az, melyet oktatunk.
- Magasságtól függően az asztal mögött 30-50cm-re (kb. egy alkar távolságban) helyezkedünk el
- Az asztal felező-vonalától kissé balra, mert alapvetően a tenyeres ütés az, amivel igyekszünk az érkező labdát fogadni
- A lábak nagyobb terpeszben állnak (45-50cm), egészen mély terpeszbe csak akkor érdemes helyezkedni, ha rendkívül erősek a lábak
- A lábfejek nagyjából párhuzamosak egymással
- Jobb kezesek esetében a bal láb kicsit előrébb helyezkedik el (bal kezeseknél fordított)
- Az egész testtartás laza
- Általánosan olyan alapállásba érdemes helyezkedni, ahonnan a leggyorsabban és a legkisebb ráfordítással lehet elindulni
- A testsúly a lábujjakon és a talpon nyugszik
- A sarkak kissé emeltek
- A térdek hajlítottak és kicsit befelé dőlnek
- A törzs előredől
- A vállak és az egész testtartás laza
- A karok könyökben behajtva, az alkar és a felkar ~derékszöget zár be
- A fej előrenéz, az érkező labda irányába
A lábmunka által megvalósított mozgás irányai
- oldalirányú sasszé-mozgás jobbra és balra
- oldalirányú mozgások jobbra, balra keresztlépéssel
- mélységi mozgások előre vagy hátra támadólépéssel
- mélységi mozgások előre vagy hátra ugrással
Tenyeres kontra
A gyakorlás legelső állomása a helyes találati pont megismertetése. Igen gyakori hiba, hogy a fiatalok a labdát a becsapódási ponthoz minél közelebb próbálják megütni, holott játék közben a legbiztosabb megoldást mindig a felszálló ág csúcsponthoz közeli pozíciói eredményezik. Általános, hogy a tenyeres és fonák kontraütés során befejező kontrát, azaz igazán erős ütést a tetőponton megütött labdával lehet generálni. Azt kell tehát leginkább begyakorolni, hogy a felszálló ág legvégén tudjuk biztosan ütni akár a tenyeres, akár a fonák kontraütéseket.
- A tenyeres kontra egy tiszta, egyenes egyenes ütés vissza az ellenfélnek.
- Az ütő lapja merőleges az ütés irányára
- Az ütő energiája egészében átadódik a labdának, a labda nem pörög
- A labda pályája nem nagyon ívelt, nagy gyakorlattal erős, kemény ütések kivitelezhetők ezzel a mozdulattal
- Asztal közeli játékban erőteljesebb támadásindítására is alkalmas lehet
- Az ütő zárt (hiszen a felszálló ágból érkező labdát 'pofozzuk' vissza
- A labdát a felpattanás legmagasabb pontján vagy ahhoz igen közel célszerű megütni (a gyakorlás/tanulás későbbi szakaszaiban lehet a felszálló ág korai szakaszaiban közelíteni)
- A labdát mindig az ütő közepével igyekszünk eltalálni
- A start pozícióban az ütő a test mellett kb csípőmagasságban van
- A lendítéskor az ütő előre és felfelé mozog,
- Érintkezéskor merőlegesen ütjük meg a felpattanó labdát, lehetőség szerint a tetőponthoz közel
- A kézmozdulat kivezetése nagyjából a test előtt középen fejeződik be kb. félúton a fej és váll magasság között. Lényegesen tovább vagy magasabbra nem érdemes vezetni, mert a későbbi intenzívebb játékban 'nem ér vissza' a kéz időben.
- A csuklót nem igazán használjuk ebben az ütésben,
- A mozgás nagyobbik részét az alkar, kisebbik részét a felkar végzi
- Ütés közben a felkar és az alkar kb 90 fokotz zár be
- Ütés közben a könyék a padlót nézi, alig emelkedik el a törzstől
Fonák kontra
A fonák kontra a tenyeres kontárhoz hasonlóan alapütés. Szerepe a tenyereshez hasonlóan az,hogy az alapvető labdakezelési készségeket begyakorolhassuk, alapfokon pedig akár erős támadó ütés is lehet.
- A fonák kontra is tiszta, egyenes ütés
- A test és a lábak abba az irányba néz, amerre ütjük a labdát
- Az ütő a has előtt van, onnan indul (nem a csipőből, nem is a másik kéztől)
- Az ütő lapja zárt, merőleges merőleges az érkező labdára
- Az ütő ütés közben elfordul a kivezető szakaszban a tenyeres oldal nézi a plafont
- Az ütés ereje a labda sebességébe megy át, nem adunk extra pörgést a labdának
- A felkar és az alkar közül itt is alapvetően az alkar mozog
- Az alkar előre és felfelé mozog, ahogy a tenyeres kontránál is tanultuk
- A tetőponthoz közel vagy a tetőponton felpattanó labdára a csukló ráfordul
- A csukló gyors mozdulatával akár hirtelen irányváltások is elérhetők
- A labdát mindig az ütő közepével igyekszünk eltalálni
- Lassú és gyors ütéseknél is azonos a kézmozdulat, az alkar sebessége tér el
- A mozdulat nagyjából vállmagasságban fejeződik be
- A mozdulat alapvetően előre irányul, nem kell a tör függőleges tengelyétől lényegesen eltéríteni (gyaori hiba, hogy jobbkezeseknél pl. egészen jobbra húzva fejeződik be a mozdulat)
- A hagyományos oktatásban az alapállás a tenyereshez képest némileg változik, a lábak közelebb vannak egymáshoz, de egyáltalán nem hiba, ha nem változik lényegesen az alapállás, ugyanis játék közbeni a cél, hogy a fonák ütést mihamarabb leváltsa egy tenyeres oldalról indított ütés vagy pörgetés. Ha ennek megfelelő, minimálisan módosított a a testhelyzet, az nem gond.