Megmutatjuk, hogyan kezdd el. A helyes ütőfogás mindenképp az első legyen, amit begyakorolsz! Nnagyon fontos technika a labda helyes megütése. A tiszta kontra ahhoz szükséges, hogy a későbbi labdaérintéseknél már képes legyél érteni és értelmezni, hogyan keletkezik a pörgetés, a nyesés, a dropp, azaz a többi alaptechnikát is pontosan elsajátíthasd. És persze mindez a megfelelő lábmunka nélkül még kevés. De játszani így is jó!

A helyes ütőfogás

Számos ütőfogás közül Egyesületünk a 'Klampár-fogást' javasolja.

  • Lehetővé teszi, hogy az ütő mindkét oldalával játszunk
  • Az ütő a kar meghosszabbítása
  • Mintha egy pisztolyt fognánk valakire
  • Az ütő lapjának szegélye az alkar peremének meghosszabbítása.
  • Az ütőt az éléhez minél közelebb fogjuk
  • Az ütőfogás laza, de ütés közben nem engedjük elfordulni a kézben
  • A nagyujj és a mutatóujj párhuzamosan fekszik az ütfelület alsó peremén, a nagyujj a tenyeres-, a mutatóujj a fonák oldalon.
  • Az ütő éle a tenyérbe illesztésnél mutatóujj és a hüvelykujj közötti lágy rész középen is támaszkodik

 Néhány videó erről:

 

 

A helyes alapállás és mozgás

Az asztal közelében játszó támadó játékosok alapállása az, melyet oktatunk.

  • Magasságtól függően az asztal mögött 30-50cm-re (kb. egy alkar távolságban) helyezkedünk el
  • Az asztal felező-vonalától kissé balra, mert alapvetően a tenyeres ütés az, amivel igyekszünk az érkező labdát fogadni
  • A lábak nagyobb terpeszben állnak (45-50cm), egészen mély terpeszbe csak akkor érdemes helyezkedni, ha rendkívül erősek a lábak
  • A lábfejek nagyjából párhuzamosak egymással
  • Jobb kezesek esetében a bal láb kicsit előrébb helyezkedik el (bal kezeseknél fordított)
  • Az egész testtartás laza
  • Általánosan olyan alapállásba érdemes helyezkedni, ahonnan a leggyorsabban és a legkisebb ráfordítással lehet elindulni
  • A testsúly a lábujjakon és a talpon nyugszik
  • A sarkak kissé emeltek
  • A térdek hajlítottak és kicsit befelé dőlnek
  • A törzs előredől
  • A vállak és az egész testtartás laza
  • A karok könyökben behajtva, az alkar és a felkar ~derékszöget zár be
  • A fej előrenéz, az érkező labda irányába

A lábmunka által megvalósított mozgás irányai

  • oldalirányú sasszé-mozgás jobbra és balra
  • oldalirányú mozgások jobbra, balra keresztlépéssel
  • mélységi mozgások előre vagy hátra támadólépéssel
  • mélységi mozgások előre vagy hátra ugrással

 

 

 

 

Tenyeres kontra

 

A gyakorlás legelső állomása a helyes találati pont megismertetése. Igen gyakori hiba, hogy a fiatalok a labdát a becsapódási ponthoz minél közelebb próbálják megütni, holott játék közben a legbiztosabb megoldást mindig a felszálló ág csúcsponthoz közeli pozíciói eredményezik. Általános, hogy a tenyeres és fonák kontraütés során befejező kontrát, azaz igazán erős ütést a tetőponton megütött labdával lehet generálni. Azt kell tehát leginkább begyakorolni, hogy a felszálló ág legvégén tudjuk biztosan ütni akár a tenyeres, akár a fonák kontraütéseket.

  • A tenyeres kontra egy tiszta, egyenes egyenes ütés vissza az ellenfélnek.
  • Az ütő lapja merőleges az ütés irányára
  • Az ütő energiája egészében átadódik a labdának, a labda nem pörög
  • A labda pályája nem nagyon ívelt, nagy gyakorlattal erős, kemény ütések kivitelezhetők ezzel a mozdulattal
  • Asztal közeli játékban erőteljesebb támadásindítására is alkalmas lehet
  • Az ütő zárt (hiszen a felszálló ágból érkező labdát 'pofozzuk' vissza 
  • A labdát a felpattanás legmagasabb pontján vagy ahhoz igen közel célszerű megütni (a gyakorlás/tanulás későbbi szakaszaiban lehet a felszálló ág korai szakaszaiban közelíteni)
  • A labdát mindig az ütő közepével igyekszünk eltalálni
  • A start pozícióban az ütő a test mellett kb csípőmagasságban van
  • A lendítéskor az ütő előre és felfelé mozog,
  • Érintkezéskor merőlegesen ütjük meg a felpattanó labdát, lehetőség szerint a tetőponthoz közel
  • A kézmozdulat kivezetése nagyjából a test előtt középen fejeződik be kb. félúton a fej és váll magasság között. Lényegesen tovább vagy magasabbra nem érdemes vezetni, mert a későbbi intenzívebb játékban 'nem ér vissza' a kéz időben.
  • A csuklót nem igazán használjuk ebben az ütésben,
  • A mozgás nagyobbik részét az alkar, kisebbik részét a felkar végzi
  • Ütés közben a felkar és az alkar kb 90 fokotz zár be
  • Ütés közben a könyék a padlót nézi, alig emelkedik el a törzstől

 

Fonák kontra

A fonák kontra a tenyeres kontárhoz hasonlóan alapütés. Szerepe a tenyereshez hasonlóan az,hogy az alapvető labdakezelési készségeket begyakorolhassuk, alapfokon pedig akár erős támadó ütés is lehet.

  • A fonák kontra is tiszta, egyenes ütés
  • A test és a lábak abba az irányba néz, amerre ütjük a labdát
  • Az ütő a has előtt van, onnan indul (nem a csipőből, nem is a másik kéztől)
  • Az ütő lapja zárt, merőleges merőleges az érkező labdára
  • Az ütő ütés közben elfordul a kivezető szakaszban a tenyeres oldal nézi a plafont
  • Az ütés ereje a labda sebességébe megy át, nem adunk extra pörgést a labdának
  • A felkar és az alkar közül itt is alapvetően az alkar mozog
  • Az alkar előre és felfelé mozog, ahogy a tenyeres kontránál is tanultuk
  • A tetőponthoz közel vagy a tetőponton felpattanó labdára a csukló ráfordul
  • A csukló gyors mozdulatával akár hirtelen irányváltások is elérhetők
  • A labdát mindig az ütő közepével igyekszünk eltalálni
  • Lassú és gyors ütéseknél is azonos a kézmozdulat, az alkar sebessége tér el
  • A mozdulat nagyjából vállmagasságban fejeződik be
  • A mozdulat alapvetően előre irányul, nem kell a tör függőleges tengelyétől lényegesen eltéríteni (gyaori hiba, hogy jobbkezeseknél pl. egészen jobbra húzva fejeződik be a mozdulat)
  • A hagyományos oktatásban az alapállás a tenyereshez képest némileg változik, a lábak közelebb vannak egymáshoz, de egyáltalán nem hiba, ha nem változik lényegesen az alapállás, ugyanis játék közbeni a cél, hogy a fonák ütést mihamarabb leváltsa egy tenyeres oldalról indított ütés vagy pörgetés. Ha ennek megfelelő, minimálisan módosított a a testhelyzet, az nem gond.